
35

EVENTS AT MAIDAN NEZALEZHNOSTI OF 
UKRAINE IN AUTUMN 2013 – WINTER 

2014
(IN VIEW OF DIFFERENT UKRAINIAN AND 

RUSSIAN PRINTED MEDIA)
Volodymyr Vakulych1

Igor Sharov2 

1 Doctor of Political Science, Volodymyr Vakulych, Global Economy and International 
Relations Institute (ICEMB), National academy of Sciences of Ukraine, Ukraine, Kyiv, 03118, Prof.
Boyko Street 29, e-mail: vvm.vel@mail.ru
2 Ph.D.in History, Igor Sharov, Kyiv National Linguistic University, Ukraine, Kyiv, 01025, Velyka 
Zhytomyrska Street 8B, e-mail: sharov.i.f.@gmail.com

Abstract

The article deals with some peculiarities of highlighting sociopolitical events in Ukraine in autumn 
2013 and in winter 2014 by some leading Ukrainian and Russian printed mass media and their 
personal attitude concerning the course of these events.

Sociopolitical situation that was created in Ukraine at the end of 2013 proved that sizable gap 
between the public and power holders’ conscience, progress and regression. The discrepancies 
in the future vision of geopolitical location of Ukraine led to the mass protests that started in 
November 2013. The events that took place in the night from 29th to 30th of November and during 
January - February 2014 made the front page of all mass media, both Ukrainian and foreign, and 
those of the Russian Federation in particular. 

Great attention to highlighting the Ukrainian events during autumn 2013 and winter 2014 was 
paid by the journalists of the leading media, such as P. Beba, K. Matsehora, Y. Medunitsia, V. 
Protsyshyn – reporters of the central Executive body newspaper “Uriadovyi Kurier” (translated 
as “the governmental messenger”); O. Kucheriava, S. Lavreniuk – the newspaper of Verkhovna 
Rada “Holos Ukrainy” (translated as “the voice of Ukraine”); E. tor ofHaladzhyi, D. Deriy, O. Dubovyk 
– the Ukrainian Russian-language newspaper “Komsomolskaya Pravda v Ukraini” (translated 
as “the komsomol truth in Ukraine”); P. Dulman, E. Hrushyn – the Russian language newspaper 
“Rossiyskaya Gazeta” (translated as “the Russian gazette”); A. Zakharova – the Ukrainian Russian-
language newspaper “Segodnia” (translated as “today”). At the same time the events related to the 
sociopolitical protests that were covered in all mass media had some tonal marking: positive to the 
authority, negative to the authority, negative to the opposition, reserved to the opposition, negative 
to MIA (Ministry of Internal Affairs), positive to MIA, negative and positive to the participants of the 
mass protests, neutral, etc. 
Key words: Euromaidan, protesters, participants of mass protests, authority, opposition, MIA, mass media, 
“Uriadovyy Kuryer”, “Holos Ukrayiny”, “Komsomolskaya Pravda v Ukraine”, “Fakty”, “Segodnya”, “Moskovskiy 
komsomolets”, “Rossiyskaya gazeta”, “Kommersant”.

Social Communication
Volume 1 (2015), pp. 35-45

DOI: 10.1515/sc-2015-0005



36

The main function of the press in a democratic state implies that all participants 
espouse ethical and responsible views, while not dismissing both the independence 
and critical approach. The press should serve the cause of freedom of expression 
of opinions that includes the right to receive and disseminate the information upon 
condition of the respect for other fundamental rights and freedoms protected by the 
European Convention on Human Rights.

Today the mass media share a number of characteristic features that make them 
a significant force in politics and culture which is an important constituent part of the 
environment within which the other social forces and institutions operate and seek to 
understand goals set, including state governmental bodies. Novikov [2013] points out 
that “the press is the traditional enemy of the state because it can dominate feelings 
and thoughts of people. A person is nobody to the state and nothing to the press”.

From the most general point of view, the opinion of the majority of the researchers in 
this field of activity can be referred to as two opposing concepts that are conventionally 
divided into liberal pluralism and critical approach as for the activity of the mass 
media. For instance, the concept of liberal pluralism in the area of mass information 
determined by D. Gallin and P. Manchiny represents the dominant views on the way 
the mass media functions in Western liberal democracies where the power in this or 
that way is distributed between the rival political groups (“elites”) and none of them 
has advantages in the political arena. And on the contrary, another thesis about the 
audience representation and its sovereignty assumes that the main content of the 
information products distributed by the mass media is formed exclusively taking into 
account the society´s priority tastes. It is acknowledged by this that the mass media 
constitute a potential paradox for liberal science because, as it was mentioned before, 
the media are both business entities and public institutions.

The sociopolitical situation in Ukraine as it has developed at the end of 2013 
showed a significant disparity in the mindset of society and high-ranking officials, 
progress and regression. The clearly defined position of the Ukrainian nation failed to 
convince the authoritatively-oriented officials to choose the right path of the country’s 
development. The disparities about the future geopolitical position of Ukraine led to the 
massive protests that started in November 2013. A dispersal of the peaceful protest 
rally in the night from 29th to 30th November, 2013 provoked by a non-signing of the 
Association Agreement of the membership of Ukraine in EU by the state security forces 
served as the main pretext of the mass public protests in Ukraine.

The events that took place at Maidan Nezalezhnosti in Kiev in the night from 29th 
to 30th November, 2013 and the events of January-February 2014 were sensational 
for all mass media, both Ukrainian and foreign, including the Russian Federation. The 
reporters of the major editions, in particular, of such newspapers as “Uryadovyy Kuryer” 
– journalists P. Beba, K. Matsehora, Y. Medunytsia, V. Protsyshyn; “Holos Ukrainy” - O. 
Kucheriava, S. Lavreniuk; “Komsomolskaya Pravda v Ukraini”- E. Galadzhyi, D. Deriy, O. 
Dubovyk; “Rossiyskaya Gazeta” – P. Dulman, E. Hrushyn; “Segodnya” newspaper – A. 
Zakharova, gave exclusive attention in their articles to the events in autumn 2013 and 



37

winter 2014. At the same time the events related to the sociopolitical protests that were 
covered in all mass media shared some tonal marking: positive to the authority, negative 
to the authority, negative to the opposition, reserved to the opposition, negative to MIA, 
positive to MIA, negative and positive to the participants of the mass protests, neutral, 
etc. 

The content analysis of the Ukrainian and Russian print media that were covering 
events during November 2013 - February 2014, including newspapers “Uryadovyy 
Kuryer», «Holos Ukrainy», «Komsomolskaya Pravda v Ukraini», «Fakty», «Segodnya», 
«Moskovskiy komsomolets», «Rossiyskaya gazeta», «Kommersant» (Russia) is of 
particular interest. The vast majority of these editions took pro-government position 
or tried to cover events from the neutral side, without providing any benefits to the 
opposition. The attitude of each edition is clearly evident in the publications that came 
out in newspapers columns during the sharpest conflicts, including November 30, 2013 
at the time of the attempt to disperse Euromaidan; on December 1, 2013 during the 
clashes between the protesters and law-enforcement forces on Bankova street (where 
the Presidential Secretariat is located); on January 19-22, 2014 during a confrontation 
on Hrushevskoho street and on February 18-20 – on Instytutska street. Thus, the 
official newspaper of the Cabinet of Ministers of Ukraine named “Uryadovyy Kuryer”, 
from the very beginning of the conflict on Bankova Street on December 1, 2013 took 
a very negative attitude towards radically-oriented protesters, a negatively reserved 
attitude to the MIA and an absolutely restrained to the power [Musyt peremohty …].

At the same time, the public address of Mykola Azarov (the then Prime-Minister) 
on December 4, 2013 in the Verkhovna Rada (Ukrainian parliament) regarding the 
government personnel changes and sociopolitical situation in the country allowed 
the editors of the “Uryadovyy Kurier” to cover this speech in favour of the government 
and to give a sharply negative assessment of the actions of the opposition, shifting 
the blame for igniting the conflict to the latter [M.Azarov: “V Uryadi bude provedeno..]. 
In general, during December 2013 the position of the newspaper “Uryadovyy Kuryer” 
remained positive towards the government’s actions and mostly negative towards the 
actions of the opposition and protesters [Viktor Yanukovych: “Bud Yakyy, Navit Pohanyy 
Myr Krashche..”; Medunytsya, 2013]. The position of this edition clearly shows that 
in December 2013 the Yanukovych team held the power tightly and had an absolute 
influence on this newspaper.

However, the January events on the Hrushevskoho Street in 2014, the government´s 
policy of uncertainty and wait-and-see attitude of Maidan changed somewhat the 
position of “Uryadovyy Kuryer”. In particular, in the article titled “Beat Constitution 
with Molotov cocktail?” and “Address of the President to the Ukrainian people”, the 
newspaper sharply took a neutral position to the government and the Interior Ministry, 
but at the same time did not change its reserved negative attitude towards the opposition 
and protesters [Protsyshyn, 2013; Zvernennya Prezydenta…]. The “Uryadovyy Kurier” 
newspaper followed the same policy until February 20, 2014. The following articles 
of these media are the proof: “Aggression on the Unity Day is twice destructive” from 



38

January 23, 2014 [Ahresiya u Den Sobornosti]”, “The capital has never known such 
a large-scale confrontation before” from February 19, 2014. Despite the fact that at 
the beginning of February 19, 2014 there were half of a hundred of the killed citizens 
and hundreds of the wounded by the authorities at Maidan, the authors of the article 
continued to accuse protesters of the armed attacks on the buildings of the state power 
bodies, organizations and arson of houses, causing serious body injuries to the law 
enforcement bodies, using firearms, etc. [Matshehora, 2014]. Only after the downfall of 
Yanukovych´s regime on February 21, 2014, the “Uryadovyy Kuryer” newspaper took a 
negative attitude to the power and neutral to the opposition, in particular, in the article 
“The language of the diplomats can be sharp” from 21.02.2014 where the issue of the 
sanctions against the perpetrators of violence against protesters was raised [Beba, 
2014].

Another periodical edition, the official newspaper of the Verkhovna Rada “Holos 
Ukrainy” took a rather different attitude in the coverage of the revolutionary events in 
Ukraine, in November 2013 - January-February 2014. In particular, during the clashes 
of the protesters with security forces on Bankova street on December 1, 2013, the 
newspaper “Holos Ukrainy” in its articles “The Cabinet of Ministers is in blockade” 
[Kokhanets, 2013] and “President’s address to the Ukrainian people” [Zvernennya 
Prezydenta] expressed its full support to the government’s actions and mostly negative 
attitude towards opposition actions. Synchronically, the force method of solving social 
and political problems in Ukraine caused a negative reaction in the edition. Thus, 
A. Shevchenko, the author of the article “Violence cannot be a method of solving a 
problem” expressed a negative attitude to the actions of the authorities [Shevchenko, 
2013]. The most negative attitude to the actions of the authorities in the “Holos Ukrainy” 
newspaper was described by S. Lavreniuk in the article “Baptism by water, fire and tear 
gas” where the author entirely condemned the brutal violence of the power holders 
over the people. Thus, the neutral attitude to the opposition is evident in the article 
[Lavrenyuk, 2013].

It should be noted that the events on January 19th created a certain imbalance 
in the country, there was no logic and explanation to the actions of the high-ranking 
officials, as well as the prognosis of the events as for the near future was not clear 
enough. This situation had led to the fact that the “Holos Ukrainy” newspaper after 
the January events began to cover events in the city center of Kyiv through the prism 
of neutrality and sharply negative attitude to the opposition. This trend was observed 
especially in the futher issues of the newspaper until the end of the confrontation 
[Verkhovna Rada Stala Tsentrom Kerivnytstva..; Zhodnykh Peredumov..; Chto s Nami 
budet zavtra; Shevchenko, 2013]. Given the fact that the official office of the “Holos 
Ukrainy” newspaper which was the edition of the main representative body in Ukraine 
was supposed to defend the interests of the people, but such trend in its activity was 
almost invisible. However, the neutrality of this edition indicates a much lower impact 
of the Yanukovych’s regime on the level of objectivity of the information and wide 
experience of the editorial board in coverage of such social and political events.



39

An interesting position concerning the events in the center of Kyiv in November-
December 2013 - January and February 2014 took the newspaper “Komsomolskaya 
Pravda in Ukraine”, founded by B. Lozhkyn - Chairman of the “Ukrainian Media Holding” 
[Komsomolskaya Pravda..] with chief editor - Oksana Bogdanova who worked as 
a staff reporter of the “NTN” TV-channel in Russia in 2004-2005, and from January 
2006 – a staff reporter in Russia for “1 + 1” Ukrainian TV channel [Leonova, 2014]. In 
particular, during the autumn and winter coverage of the events in Kyiv, in the actions 
of the “Komsomolskaya Pravda in Ukraine” newspaper several trends could be traced: 
1) neutral [Dubovik, 2013; Myatezhnaya Stolitsa..]; 2) neutral to the power holders 
[Ryabokon & Galadazhiy, 2013]; 3) negative to the opposition [Galadazhiy, 2013], 4) 
positive to security forces and the Ministry of Internal Affairs [Bili szadi v golovu], 5) 
negative to the protesters and radicals [Ryabokon et al., 2013; Supricheva, 2014]. The 
analysis of the articles of “Komsomolskaya Pravda in Ukraine” newspaper has shown 
that this edition gave the biggest advantage even not for government’s actions but 
to the actions of the security forces. However, despite the constant criticism of the 
protesters, the newspaper gave approval to their mood several times. In particular, in 
the article “Priests blessed to put up a fight with “berkut” (the “Berkut” is the special 
riot police force within the Ministry of Internal) published on December 3, 2013, an 
astonishing unity of the Ukrainian people and their decisive firm mood was described 
[Deriy, 2013]. Only on February 22, 2014 after the shift of considerable part of the law 
enforcement bodies on the side of the protesters, “Komsomolskaya Pravda in Ukraine” 
published an article “Participants of mass protests are not happy with ceasefire” where 
a significant support to the actions of the protesters was traced [Deriy, 2014]. 

Among the leading aforesaid print media that treated the events at Maidan 
Nezalezhosti in autumn 2013 - winter 2014 ambiguously, an important place is given 
to the “Fakty” newspaper owned by Victor Pinchuk, with Alexander Shvets being the 
chief editor [Fakty i kommentarii]. In particular, after the crackdown of the students in 
the night of 29th to 30th November 2014 and after the events on Bankova street on 
December 1, 2013, the “Fakty” newspaper expressed a very negative attitude regarding 
government actions in the article “What will be with us tomorrow” where it emphasized 
the fact that the bloody events were a point of no return in the mind of the Ukrainian 
society and brought millions of people to the streets [Chto s nami budet zavtra]. In 
general, during the autumn and winter (2013-2014) protests in Kiev, the color tone 
of the “Fakty” newspaper embraced two trends: 1) strongly negative attitude to the 
authorities, the Interior Ministry and “berkut”; 2) positive to the actions of the protesters. 
In particular, in the publication “Brain is refusing to believe that is happening in reality” 
from December 4, 2013 (interview with the victim) [Mozg otkazivaetsa verit..], “We can’t 
leave wounded people” on December 5, 2013 (interview with a medical volunteer) [39], 
“The berkuts drove us as if we were dogs. We were running along the street and bullets 
flew to our backs”[Berkutovtsy gnali nas kak sobak … ] and in other publications the 
actions of the security forces and power holders were harshly condemned. However, in 
such articles as “Lots of mercenaries were brought to Kiev” on January 22, 2014 [V Kiev 



40

svezli ogromnoe kolichestvo..], “Sergey Nyhoian “Keep fighting – we will overcome, 
for God helps us” on January 23, 2014 [47], “Interview with the victims of the security 
services actions”´[Intervyu s postradavshimi..] an active support of the mass protesters 
is seen. It is important to remark that clear support for the opposition and its activities 
during the confrontation was not recorded on the pages of “Fakty”.

It should be noted that not many printed media were loyal to the protesters. Thus, 
the content analysis of the articles of the “Segodnya” newspaper owned by Rinat 
Akhmetov [Kollektiv gazety “Segodnya” o resehnii Akhmetova…] during the period of 
November-December 2013 and January - 2014 shows that from the beginning of the 
collision between the protesters and force blocks on December 1, 2013, the newspaper 
tried to adopt a neutral position towards all parties [Stolitsa na barikadakh]. However, 
during the bloody clashes in the center of Kyiv on January 19, 2014, the “Segodnya” 
newspaper issue from January 20, expressed a negative attitude towards activists and 
at the same time maintained a neutral attitude to the actions of MIA in the article “Once 
again Maidan made an assault” [Maydan snova poshol na shturm]. January events in 
which two protesters were killed somewhat changed the tonal coloring of the “Segodnya” 
newspaper. In particular, the article titled “The protester on Hrushevskoho street: “Get 
away from here! Here is a hell” from January 23, 2014, a sharply negative emphasis 
was placed on the actions of the Ministry of the Internal Affairs and neutral position 
concerning the protesters [Zakharova, 2014]. The analysis of such articles “Five reasons 
to impose a state of emergency” (from 24.01.2014) [Pyat prichin vvesti..]”, “Exploded 
ceasefire” (from 19.02.2014) [Vzorvannoe peremirie], “Only an emblem was not allowed 
to put on barricades” [Na barikady ne pustili tolko gerb] shows that the position of 
the “Segodnya” newspaper remained relatively unchanged, adhering to neutral and 
negative approach to the Interior Ministry. On February 21, 2014 on the “Segodnya” 
newspaper columns an article “The fear and hatred of two fronts” was published where 
the authors tried to justify the rightfulness of the actions of MIA [Strakh i nenavist…]. 
The variability in the tone of the “Segodnya” newspaper confirmed the unaccountability 
of the social and political movement. In addition, the subsequent events forced the 
newspaper editorial office to take a generally neutral position.

Great influence on the minds of the Ukrainian society had the printed media 
of the Russian Federation in Ukraine where a considerable attention was given 
to such newspapers as “Moskovskiy Komsomolets”, “Rossiyskaya Gazeta” and 
“Kommersant”(Russia). In late autumn 2013 - beginning 2014 the revolutionary events 
that took place in Kiev were actively highlighted on the pages of these editions. However, 
the tone in covering those events by these media was different.

In particular, the newspaper “Moskovskiy Komsomolets” after the dissolution 
of students in the night November 30, 2013 in the article “The Christmas Tree on the 
spot of slaughter” highlighted negatively the position of the “Berkut” special division 
and Yanukovych in this situation, supporting the position of the Maidan [Bazak, 
2013]. However, the events that took place on December 1, 2013 near the Presidential 
Administration in Bankova Street allowed the newspaper “Moskovskiy Komsomolets 



41

Komsomolets” to change slightly its position. In the article “In the name of Revolution” 
on December 3, 2013 a full responsibility for the conflict was laid on the organization 
of “Brotherhood” of Dmytro Korchynskyi that involved allegedly professional 
mercenaries. Thus, the protesters on the newspaper pages were arbitrarily divided 
into two categories - radicals and peace protesters whose actions were highlighted 
in the negative and positive line respectively [Bazak, 2013]. The newspaper’s editorial 
office held the similar position till January 2014. However, the conventional distinction 
between peaceful protesters and radicals was obliterated more and more, most of 
them becoming radical-minded protestors [Bazak, 2013]. In addition, the more radical 
action took the authorities, the more favourably the newspaper treated Yanukovych and 
more negatively the opposition [Rostovskiy, 2014]. Even the mass murder of the people 
at Maidan in February did not change the policy of the “Moskovskiy Komsomolets” 
newspaper.

Other edition such as “Rossiyskaya Gazeta” - contained two clear positions in 
terms of covering the events in the city of Kyiv in autumn 2013 - winter 2014: 1) negative 
towards protesters and opposition leaders; 2) positive to the authorities. The content of 
the key articles acknowledges this position in the sharpest moments of confrontation. In 
particular, in the article “Play by play: Kievskaya, next street of barricades” on December 
3, events in Ukraine were characterized as ‘pogroms’ that aimed to stagger the power 
in Ukraine [Novikov, 2013]; in the publication “Baptism of fire” from January 20 the 
opposition leaders and AutoMaidan were accused in clashes on Hrushevskoho street, 
where the heroism of the law enforcement officers was highlighted [Dulman, 2014]; 
in the article “Play-by-play. Ukrainian night: the end of the silence” from February 20, 
the protesters were charged sharply with capturing warehouses with arms and the 
opposition was made responsible for the deaths of the people [Aleshina, 2014]. Only 
on February 24, 2014, “Rossiyskaya Gazeta” in the article “Yanukovych was twisted to 
Europe - around his little finger” negatively characterized the actions of all parties of 
the conflict - the government, opposition and radical-minded protesters [Shestakov, 
2014].

A more neutral position towards autumn and winter events in Ukraine held Russian 
newspaper “Kommersant”. In particular, at the initial stage of the revolution in the article 
“Maidan was dispersed until the lack of control”, the newspaper neutrally reacted to 
the events [Yusin, 2013], but with further development of the events in Bankova street 
on December 1, 2013 in the article “Ukraine does not fairly trust the government”, the 
newspaper took the side of Yanukovych and bright shade of negativity towards the 
opposition [Yusin, 2103]. January events made the newspaper more neutral towards 
the authority´s actions, while maintaining a negative vision towards the actions of the 
opposition and radicals [Barabanov, 2014]. In turn, the February mass murder of the 
people forced the newspaper “Kommersant” to cover events on the neutral background 
[Barabanov, 2104].

The analysis conducted indicates some differences and factors affecting the tonal 
coloring of the Ukrainian and Russian publications. Firstly, coverage of the events on 



42

the pages of the Ukrainian newspapers owned by the state such as “Uryadovyy Kuryer” 
and “Holos Ukrainy” depends largely on which political party is in power and the figure 
of the chief editor. During the “Euromaidan”, the “Uryadovyy Kuryer” newspaper was 
almost entirely pro-governmental. This position is also explained by the fact that the 
chief editor of this edition (S. Braga) having been appointed by Yanukovych in 2010 
was of the Russian nationality and completely under control of the Party of Regions 
(the Presidential party). Meanwhile, the newspaper “Holos Ukrainy”, an official edition 
of the Verkhovna Rada, although had a pro-governmental inclination, took a neutral 
position in coverage of the above-mentioned events. The important role was played 
by A.F Gorlov, the chief editor of this edition, who has been working in the media since 
1972 and had a great experience in covering events during the revolution.

Secondly, the coverage of the events on the pages of such private editions as 
“Komsomolskaya Pravda in Ukraine”, “Segodnia” and” Fakty” was somewhat different. 
In particular, “Komsomolskaya pravda” owned by B. Lozhkin tried to report neutrally 
about the actions of the power and opposition (political maneuvering), but strongly 
negatively covered the actions of the protesters, whose support could negatively affect 
the relationship between Yanukovych and B. Lozhkin. At the same time, the “Segodnya” 
newspaper controlled by Rinat Akhmetov, overall tried to maintain a neutral attitude to 
the government and activists, but sometimes approved of the actions of the Interior 
Ministry. The “Facty” newspaper owned by V. Pinchuk, led policy in support of Maidan.

Thirdly, almost all Russian editions analyzed in this study supported the position of 
the government and the Interior Ministry and had negative attitude towards protesters. 
Besides that they often focused their attention on Putin’s public addresses on the 
situation that occurred in Ukraine. However, a common feature of these editions is that 
they took a negative or neutral attitude against the opposition and did not speak in 
favor of it.

Taking into account the aforesaid, it is worth paying attention to the fundamental 
change in the relationship between media and public authorities. If in the early 90’s of 
the XX century the relationship had subject-object nature, i.e. public authority had a 
dominant influence on the domestic audiovisual mass media both at the national and 
local levels, at present a change of the vector of influence is observed – national TV 
and radio channels practically ran out of control of public authorities and significantly 
affect the implementation of the state policy in all spheres of the public life. Obviously, 
the character of the mutual relations at this stage has gained a subject-subject feature.

Summarizing, it should be noted that a change in the paradigm of the relationship 
between the government and media are inextricably linked with reconciliation of the 
present-day vital issues, especially those related to the public sovereignty in the 
information area in which a paradoxical situation has formed: on the one hand, the 
Ukrainian society has declared its commitment to the European community, and the 
national legislation in terms of the freedom of speech is quite liberal and, though slowly, 
but gradually approaching the standards of the Council of Europe, on the other hand - 
almost every state agency continues to maintain for its budget (i.e. at the expense of 



43

the society) its own print edition.

As we have mentioned before, the position of this or that mass media during 
active social and political processes in the country depends directly on the position 
of the official power. In addition, the tonal coloring of the printed media news has a 
considerable influence on the formation of public opinion. According to the results of 
the study, the ambiguous coverage of the autumn and winter events in Ukraine of the 
above-mentioned media, had a positive impact, on the one hand, because one could 
contemplate the objective reality while analyzing different sources, on the other hand 
- the bulk of the population that consumes only information without analyzing it found 
itself in a state of confusion, that partly spawned panic sentiments in the society. 

Therefore, one of the main conclusions, in our opinion, is the belief in the need of 
denationalization of the press in Ukraine. All calls and arguments about the “right of 
community” on establishing its newspaper bear the prefix “pseudo” and are originating 
from “evil” as such press will work mostly for its own interests and for those persons 
who have direct access to the budget allocations at the cost of which the edition is 
funded. While the right of community consists in the possibility of the free access to the 
objective and impartial information, the right to the diversity in the mass media, that is 
to say the right to its creation, receipt and distribution without impediment.

REFERENCES

Ahresiya u Den Sobornosti Dvichi Destruktyvna. Uryadovyy kuryer, 
13 (5142), 1, 4.
ALESHINA, M., DULMAN, P., FEDYAKINA, A. (2014). S Mesta Sobytiy. Ukrainskaya Noch: Konets Tishini. 
Rossiyskaya gazeta, 6311 (39), 1.
BAZAK, O. (2013). Elka na Meste Boyni. Moskovskiy komsomolets,
26339, 1.
BAZAK, O. (2013). Imenem Evrolyutsii. Moskovskiy komsomolets, 26400, 1.
BAZAK, O. (2014). Kiev Proshel Kreshchenie Ognem. Moskovskiy komsomolets, 26433, 1.
BARABANOV, I. (2014). Bezprezidentskaya Forma Pravleniya. Kommersant
(Rossiya), 30, 6.
BARABANOV, I. (2014) Katapulta Umiraet, no Ne Sdaetsya. Kommersant
(Rossiya), 8, 1, 6.
Bili Szadi v Golovu, Bili Profesionalno. Komsomolskaya pravda v Ukraine, 272 (4555/25950), 4.
BEBA, P. (2014). Mova Dyplomativ Mozhe Buty Rizkoyu. Uryadovyy kuryer, 34, 3.
Berkutovtsy Gnali Nas Kak Sobak. My Bezhali po Ulitse, a v Spinu Leteli Puli. Fakty, 1730, 1, 2, 5.
V Kiev Svezli Ogromnoe Kolichestvo Naemnikov (2014). Fakty, 1, 2.
Verkhovna Rada Stala Tsentrom Kerivnytstva Krayiny, Yedynoyu Lehitymnoyu Vladoyu,
Zakhyshchaye I Ob’yednuye Skhid i Zakhid, Pivnich i Pivden. Holos Ukrayiny, 34 (5784) special, 1, 2.
Vzorvanoe Peremirie. Segodnya, 1, 2, 3.
Viktor Yanukovych: «Bud Yakyy, Navit Pohanyy, Myr Krashche Za Bud-yaku Viynu», Uryadovyy kuryer, 224 
(5110), 2-3.
GALADZHIY, E. (2013). Son Oppozitsii. Komsomolskaya pravda v Ukraine, 277 (4554/25949), 3.
DERIY, D. (2014). Mitinguyushchie Peremiriyu Ne Radi. Komsomolskaya pravda v
Ukraine, 40 (4616/26011), 3.



44

DERIY, D. (2013). Svyashchenniki Blagoslovili na Draku S «Berkutom».
Komsomolskaya pravda v Ukraine, 272 (4555/25950), 4.
DUBOVIK, O. (2013). Prezident Rasskazal O Maydane. Komsomolskaya pravda v
Ukraine, 273 (4556/25951), 3.
DULMAN, P. (2014). Boevoe Kreshchenie. Rossiyskaya gazeta, 6282, 5.
Zhodnykh Peredumov dlya Vvedennya Nadzvychaynoho Stanu Nemaye. Holos Ukrayiny, 11, 3.
ZAKHAROVA, A. (2014). Mitinguyushchiy Na Grushevskogo: «Ukhodite otsyuda! Zdes prosto
ad». Segodnya, 1, 3.
Zvernennya Prezydenta do Ukrayinskoho Narodu. Holos Ukrayiny, 228 (5728), 1.
Zvernennya Prezydenta do Ukrayinskoho narodu. Uryadovyy kuryer,
11, 1.
Intervyu s postradavshimi ot deystviy silovikov. Fakty, 4.
KOKHANETS, L. (2013). Kabinet Ministriv U Blokadi. Holos Ukrayiny, 228 (5728), 1, 4-9.
KUCHERYAVA, O. (2014). Protystoyannya na Hrushevskoho. Holos Ukrayiny, 10, 1, 4.
LAVRENYUK, S. (2013). Khreshchennya Vodoyu, Vohnem ta Slozohinnym Hazom. Holos Ukrayiny, 10, 1, 2.
M. AZAROV, M. (2013). “V uryadi bude provedeno rishuchi kadrovi zminy” (Z vystupu M.Ya.
Azarova u Verkhovniy Radi), Uryadovyy kuryer, 224, 1.
Maydan Snova Poshol na Shturm. Sehodnya, 1, 2.
MATSEHORA, K. (2014). Takoho Masshtabnoho Protystoyannya Stolytsya Shche Ne Znala. Uryadovyy kuryer, 
32 (5161), 1, 2.
MEDUNYTSYA, Y. ( 2013). Vulychni Protesty Ne Zabezpechat Sotsialnykh Vyplat. Uryadovyy kuryer, 224 
(5110), 1, 2.
Mozg Otkazyvaetsya Verit, chto Eto Proiskhodit V Deystvitelnosti (2013). Fakty, 1, 8.
Musyt Peremohty Zdorovyy Hluzd. Uryadovyy kuryer, 223, 1, 2, 3.
Myatezhnaya stolitsa. Komsomolskaya pravda v Ukraine, 271 (4554/25949), 1
Na barikady ne pustili tolko gerb / Segodnya, 39 (4640), 1, 2, 3.
Ne ostavlyat zhe ranenykh lyudey. Fakty, 5.
NOVIKOV, M. (2013). S Mesta Sobytiy: Kievskaya. Sleduyushchaya Barrikadnaya. Rossiyskaya gazeta, 6248 
(272), 9.
PROTSYSHYN, V. (2014). “Kokteylem Molotova» – po Konstytutsiyi?”. Uryadovyy kuryer, 11 (5140), 1, 2.
Pyat prichin vvesti chrezvychaynoe polozhenie. Segodnya, 4.
Romashkina, O. (2014). «Chornyy Vivtorok». Holos Ukrayiny, 32, 1, 4 .
ROSTOVSKIY, M. (2014). Ubyu za Demokratiyu! Moskovskiy komsomolets, 26435, 1 shpalta.
RYABOKON, A., Chepurko A., Ryabokon, V., Deriy, D., Dubovik, O. (2014). Kokteyl Molotova, Vodomety i Poisk 
Provokatorov. Komsomolskaya pravda v Ukraine, 1763,
2.
RYABOKON, A., GALADZHIY, E. (2013). Maydan, Rozhdennyy Sotssetyami. 
Komsomolskaya pravda v Ukraine, 1729, 2.
SERHEY NYHOYAN, S. (2014). «Boritesya – poborete, vam Boh pomahaye». Fakty, 2.
Stolitsa na barikadakh. Segodnya, 1, 2.
Strakh i Nenavist Dvukh Frontov. Segodnya, 1-5.
SUPRICHEVA, E. (2014). Maydan Vizhigayut Ognem. Komsomolskaya pravda
v Ukraine, 38 (4614/26009), 5.
SUPRICHEVA, E. (2014). Maydan: chernyy vtornik. Komsomolskaya pravda v
Ukraine, 37 (4613/26008), 2.
Chto s Nami Budet Zavtra // Fakty, 1, 4, 5.
SHEVCHENKO, A. (2013). Nasylstvo Ne Mozhe Buty Metodom Rozvyazannya Problem. Holos Ukrayiny, 228, 1.
SHEVCHENKO, A. (2014). U Rezultati Peremovyn Ne Povynno Buty Peremozhtsiv i Peremozhenykh. Holos 
Ukrayiny, 13, 1, 4.



45

YUSIN, M. (2013). Maydan Razognali do Poteri Kontrolya. Kommersant (Rossiya), 221/P (5253), 7.
YUSIN, M. (2013). Ukraine Ne Khvatilo Nedoveriya K Pravitelstvu. Kommersant
(Rossiya), 223 (5255), 8.
SHESTAKOV, E. (2014). Yanukovicha Proveli v Evropu – Vokrug Paltsa. Rossiyskaya gazeta, 6315, 1.

NETOGRAPHY

Fakty i kommentarii / [Elektronniy resurs]. – Rezhim dostupu: http://uk.wikipedia.
org/wiki/Fakty_i_kommentarii (08.09.14).
Kollektiv gazety «Segodnya» o reshenii Akhmetova: «Nad redaktorom uchinili
raspravu za borbu s tsenzuroy» [Elektronniy resurs]. – Rezhim dostupu: http://censor.net.ua/news/194312/
kollektiv_gazety_segodnya_o_reshenii_ahmetova_nad_redaktorom_uchinili_raspravu_za_borbu_s_tsenzuroyi
Komsomolskaya pravda v Ukraine / [Elektronniy resurs]. – Rezhim dostupu http://
uk.wikipedia.org/wiki/Komsomolskaya_pravda_v_Ukraine (08.09.2014)
Leonova, E. (2014). «Komsomolskuyu pravdu» v Ukraine» ocholyt Oksana Bohdanova / E.
Leonova. – [Elektronnyy resurs]. – Rezhym dostupu: http://www.tv.net.ua/news/tv/1050676331-%20
komsomolskuyu-pravdu-v-ukraine-ocholit-oksana-bogdanova.html (08.09.2014).

REFERENCE ABOUT THE AUTHORS

Volodymyr Vakulych 
Ukrainian writer, scientific researcher of the modern history of Ukraine, journalist. A member of the Union of 
Writers of Ukraine. Honoured Journalist of Ukraine. Doctor of Political Sciences. Senior research scientist of 
History Institute of National Academy of Sciences of Ukraine.
Igor Sharov 
Candidate of Historical Sciences. Member of the Parliament of Ukraine of ІІ-ІV, VI, VII convocations. Author of 
encyclopaedic researches, many scientific and historical-journalistic works. 
Received on September 30, 2014


