
PIRATE TELEVISION STATIONS IN THE 
YEARS 1990-1994

Rafał Kurowski
Abstract 

The history of pirate, illegal television stations in Poland is presented here against the broader 
background of systemic transformations (both political and legal). According to the author of the 
article, it was an inevitable phenomenon, closely linked to the creation of the foundations of a dem-
ocratic, lawful state with free-market economy. They were a factor which enforced acceleration 
of political change, legislative works and affected the change of the programming offer. Although 
pirate television stations were a short-lived phenomenon, they had huge impact on the later devel-
opment of electronic media in Poland.  

Keywords: television, the media, pirate stations, history of television, media law.

1. Introduction

Pirate television stations were a phenomenon characteristic for the state of the 
media in Poland in the first years after the systemic transition in 1989. Inseparable 
from the political and economic transformations, they were an ephemeral phenomenon, 
which preceded and paved the way for the commercial television stations which have 
existed until today. More than twenty years ago, a growing number of pirate television 
stations and the related legal and technical consequences were used as an argument in 
favour of accelerating the works on the Act on broadcasting and the selection of mem-
bers of the National Broadcasting Council.(Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, KRRiT) 
[Markiewicz, 1994, p. 12].

The term pirate television was used by journalists, and it also became one of the 
concepts used in Parliament (Sejm) speeches [Stenographic report, 1993] and official 
documents [Sprawozdanie KRRiT, 1994, p. 4]. Although it is commonly used, and thus 
understood, it requires some qualifications. In this publication, the term will refer to 
television stations which, temporarily or permanently, broadcast signal in the terrestrial 
mode without a license from the Ministry of Communications or the President of the 
Radio Committee, and then stations which did not receive a license and persisted in 
broadcasting their signal.  

2. Difficult road to pluralism and competition among television stations 

In 1989, the form and content of the electronic media in Poland was determined 
by two institutions: the Committee of Radio and Television “Polish Radio and Televi-
sion” (Komitet do Spraw Radia i Telewizji „Polskie Radio i Telewizja”), referred to as the 
Radiocommittee (Radiokomitet) and the General Office for Control of Publications and 
Performances (Główny Urząd Kontroli Publikacji i Widowisk). 

The Radiocommittee was the monopolist in the area of radio and television broad-
casting [Act on Committee of Radio and Television, 1960]. The Act on control of publi-

Social Communication
Volume 1, Issue 2 (2015), pp. 36-44

DOI: 10.1515/sc-2015-0009

36



cations and performances imposed on authors of television and radio programmes the 
obligation to present the appropriate authority with a script for approval one day before 
the broadcasting. In the case of news programmes and materials, not later than 10 
minutes before broadcasting [Act on control of publications, 1981]. In these conditions, 
not only was there no place for any competition, but there was even no independence 
within the official system of the media in the People’s Republic of Poland. The issues 
were so important, both for the opposition of that time and the ruling circles, that a 
special Subgroup for Mass Media was established within the Round Table. Both parties 
decided that the existing system of electronic media had to be disassembled, and plu-
ralism and competition among radio and television stations needed to be introduced. 

The parties duly agreed that the Sejm should quickly develop a new set of compre-
hensive legal regulations in the form of acts which would determine the status of the 
Committee of Radio and Television and the “broadcasting order”, which are now includ-
ed in Act on the Committee of Radio and Television and the Act on communications. It 
will enable development of radio and television stations financed from various sourc-
es (including by local communities), or commercial stations operating on the national 
stage, the development of satellite TV, cable TV, teletext, etc. [Round Table Agreement, 
1989].

On 4 June 1989, the first partially democratic elections took place. As a conse-
quence, Tadeusz Mazowiecki was nominated as the Prime Minister [Dudek, 2007, p. 54]. 
In the inaugural speech, presented in the Sejm shortly after the voting on appointment 
of members of the Council of Ministers, the new Prime Minister also indicated the ne-
cessity to limit the role of censorship and introduce the principle of pluralism in radio 
and television [Mazowiecki, 1989].

One of the consequences of the appointment of Mazowiecki’s government was 
replacement of the President of the Radiocommittee. Andrzej Drawicz, coming from 
the opposition, replaced Jerzy Urban, a former press officer of the government (1981-
1989), on the position. The new President, within a few weeks, led to cessation of pre-
senting news programmes by journalists associated with the former communist au-
thorities [Jachowicz, 1990, p. 3]. He started the process of re-employment of journalists 
dismissed from television during the Martial Law [(rs), 1989, p. 2]. At the turn of 1989, 
Polish Television found itself in a difficult financial situation. In February 1990, its obli-
gations towards a bank amounted to 34 billion PLN in the currency of that time [Bikont, 
1990, p. 6]. One way to overcome financial problems was commercialisation of the sec-
ond channel of Polish Television. Two different conceptions emerged, which assumed 
a change of the existing nature of Channel 2 (Dwójka). The first conception, which was 
based on the creation of a fully independent commercial channel, was proposed by the 
then Vice-President of the Radiocommittee, Lew Rywin [Bikont, 1990, pp. 6-7]. A differ-
ent conception of solving the financial problems was presented by the then director of 
Channel 2 of Polish Television, Józef Węgrzyn. His vision assumed the sale of air time 
to external television producers and sponsoring of programmes [Bikont, 1990, p. 10]. 
Finally, the idea of Lew Rywin was rejected [Bikont, 1990a, p. 2]. The notion of com-
mercialisation of regional television stations of Polish Television also emerged in the 
Radiocommittee. There were eight of them at that time and they were to become the 
basis on which companies with private capital would be established. This idea did not 
meet with approval either [(ab), 1990, p. 2].

 3. Pirate television stations – scale of the phenomenon 

In 1989, the state of the Polish economy called for immediate recovery actions. 
Mazowiecki’s government developed a stabilisation scheme. Leszek Balcerowicz, the 
Minister of Finance, was responsible for the development and implementation of the 
plan, and the package of changes was remembered in history as the “Balcerowicz 
Plan.” The scheme assumed, among other things, introduction of market mechanisms 

37



and a change of the ownership structure of the economy [Dudek, 2013, pp. 67-75]. In 
December 1989, the Sejm adopted a package of economic acts, which delineated the 
direction of changes in the Polish economy. That was the time, when the first initiatives 
concerning bringing private television stations to life started to emerge. Their list was 
systematically growing, and all of them were finally categorised as pirate. 

The first report on the operations of the National Broadcasting Council (KRRiT) of 
1994 included information on the dimensions (55 radio and 19 television stations) and 
the specificity of illegal radio and television broadcasting [Sprawozdanie KRRiT, 1994, 
p. 25]. The catalogue Press, radio, television, published by the Polish Information Agen-
cy in 1994, contained information on 15 private television stations broadcasting from 
terrestrial transmitters [Prasa, radio, telewizja, 1994].

Table 1. The catalogue of 15 private television stations. 

Name of station Editorial office’s ad-
dress Range Editor-in-chief

Year of start 
of broadcas-

tig

TV Centrum 
(Centre)

Kalisz,
ul. Łazienna 6

15-20 km Mieczysław 
Trzęsowski 1991

Nowa Telewizja 
Warszawa (NTW) 
(New Television 
Warsaw)

Warszawa,
ul. Grzybowska 77

50 km Krzysztof 
Wyszyński 1992

Echo
Wrocław,
ul. Powstańców Śl. 95

50 km Leszek Turowski 1990

Ex
Bydgoszcz,
ul. Kaszubska 25

40 km Ewa Gąsecka 1993

Morze (Sea)
Szczecin,
Wały Chrobrego 3

60 km Mariusz Jeznach 1991

Rondo (Round-
about)

Katowice,
ul. Mikołowska 100a

100 km Zbigniew Konar-
ski 1992

Tele-24
Łódź,
ul. R. Traugutta 21/23

30 km Małgorzata 
Kałużyńska 1992

Tele-Top
Gdynia,
ul. Śląska 35/37

The Tri-City 
and around.  
No data in 
kilometres

Jerzy Rusin 1992

Copernicus
Olsztyn,
ul. Cicha 3c

40 km Zbigniew Wy-
trążek 1992

Es ul. Piekary 14/15 70 km Piotr Sławiński 1992

Krater (Crater)
Kraków,
ul. Płk. S. Dąbka 8

Cracow 
Voivodeship.  

No data in 
kilometres

Janusz Rząca 1992

Telewizja Nieza-
leżna Lublin 
(TNL) (Lublin In-
dependent Tele-
vision)

Lublin,
ul. M. Curie - 
Skłodowskiej 5

60 km Krzysztof 
Czerniecki 1992

38



Name of station Editorial office’s ad-
dress Range Editor-in-chief

Year of start 
of broadcas-

tig
P r y w a t n a 
Telewizja Opole 
(Opole Private 
Television)

Opole,
ul. Ozimska 18/6

30 km Janusz Sidor 1993

Top Canal
Warszawa,
ul. Wawelska 5

80 km Marek Sarat 1990*

Vigor 
Gorzów Wielkopolski,
ul. K. Jagiellończyka 8

The city 
of Gorzów 

Wielkopolski. 
No data in 
kilometres.

----------------- 1992

 *It results from other sources that Top Canal started broadcasting in 1992.

The differences in the number of private television stations broadcasting from ter-
restrial transmitters in various publications can be explained by lack of stability and 
order in the air. In other sources, information can be found about three subsequent 
local televisions, which broadcast from terrestrial transmitters: Lubań Television (from 
1 March 1990) [20 lat Studia “S”, n.d], Miedziowa Television (Copper Television)/Lubin 
Television (1990) [Jak to było…, n.d.], Jelenia Góra Television (May 1990) [20 lat temu…, 
n.d]. It is worth mentioning that Lower Silesia (Dolny Śląsk) was exceptional in this re-
spect. Four of the first initiatives to establish independent television stations were born 
there. In each of the cases, an immense role was played by the deep fascination with 
the transmission technology of the founders of those enterprises.

The transmitter, which was used by the television in Jelenia Góra, had been ob-
tained in 1986 from the Soviet military base and had been used for a few years by a 
group of people fascinated with television technology to transmit the signal of Moscow 
television [20 lat temu, n.d.]. In 1990, the transmitter was used to broadcast their own 
local television signal. Most of Lower Silesian televisions were experimental, and lo-
cal societies were responsible for their functioning: Stowarzyszenie Telewizyjne Test 
(the Test Television Society, Jelenia Góra), Społeczny Komitet Odbudowy Telewizji w 
Lubaniu (the Social Committee for Rebuilding of Television; Stowarzyszenie Telewizy-
jne Lubań (the Lubań Television Society from 1991).

Their own content, which the stations transmitted, was not of commercial nature. 
The schedules were filled with programmes that presented interesting places, coverage 
of cultural and sports events, street polls, interviews. Besides, the signal of foreign sat-
ellite televisions was transmitted. Echo Television was a commercial enterprise from 
the onset. 

4. TV Echo – the first private television station in Poland 

The Radiocommittee still played the role of monopolist and it was the consent 
of its President Andrzej Drawicz what legitimised operations of a station. Four such 
decisions were heard of. Three concerned radio stations (Radio “Zet”, Radio “Fun” and 
Radio “Solidarność”) and one television [(knysz), 1991a, p. 5]. In November 1989, the 
initiating group of Echo Television applied to the President of the Radiocommittee for 
granting a broadcasting permission. That permission concerned the programming 
schedule. The Ministry of Communications also gave its permission, assigning to Echo 
channel 28, which was a reserve for the Northern Group of Forces of the Soviet Army 
[Głowacki, 1990, pp. 16-17]. It was a temporary permit, valid until 30 June 1990. The 
low-power transmitter of 20W was located on the roof of the building of Arka (Ark) dor-

39



mitory. This ensured the reach of up to 10 kilometres [Direct interview with Waldemar 
Szewc, 2013]. The station started to broadcast on 6 February 1990. In the first phase of 
operations, the station transmitted 4.5 hours of programmes per day (between 18:30 
and 23:00). The retransmission of the signal of a few Western television stations, which 
took up a lot of air time, was gradually replaced by own productions. The simplest TV 
forms were supplemented with programmes presenting news, intervention and journal-
ism focusing on the city. It resulted from the studies performed that the following pro-
grammes met with the greatest interest from the viewers: “Echo Miasta” (“Echo of City”) 
news programme and reporters’ programme “Wrocławscy Gliniarze” (“Wrocław Cops”). 
It was the ambition of the founders of Echo Television to create a news - publicist tele-
vision based on civic nature. That phrase was in use at that time [Direct interview with 
Waldemar Szewc, 2013]. The economic situation of the company was good enough to 
enable its owners to carry out two serious investments. In Lublin, there was created 
a subsidiary of Echo Television, Operating under the name Echo Kresowe (Borderland 
Echo), which used a transmitter in Lublin and occupied a channel used by Channel 2 
of Polish Television. The signal of Echo Kresowe was available, before commencement 
of the daytime transmission of Channel 2 and after its end [Głowacki, 1990, pp. 16-17]. 
The other investment of a much greater importance was the move, on 7 June 1990, 
of the transmitter and the editorial office onto the highest building in Wrocław at that 
time – the 22 storey-high office building called Poltegor. The power of the transmitter 
increased tenfold, from 20 to 200W, ensuring reach of 45 kilometres [Głowacki, 1990, 
pp. 16-17].

The permission issued by the Ministry of Communications expired on 30 June 
1990. Despite soothing signals coming from the Ministry, during the last days of May, 
the threat of cessation of transmission hang above Echo Television. A special state-
ment was published in the press, according to which the owners of Echo would consid-
er turning the transmitter off.  

Our current permission becomes invalid on 30 June 1990. The date results from 
assurances that a new Act on communications, concerning also independent radio and 
television stations, will have been adopted by then. Since the Act has not been adopt-
ed so far, nor is the date of its possible adoption known, we are forced to discontinue 
broadcasting our programmes on 1 July 1990 until binding decisions are made [State-
ment, 1990, p. 1]  

The Ministry of Communications extended the permission for Echo Television to 
transmit signal for the next three months. At the end of September 1990, the threat of 
closing the station returned. This time, the ministry demanded elimination of the al-
legedly illegal transmitter placed on the Poltegor building [Górny, 1990, p. 4]. Meeting 
this condition would mean tremendous financial loss and dramatic loss of broadcast 
coverage. An interruption in broadcasting lasted one day, on 1 November Echo viewers 
were cut off from their favourite programmes [Echo, 1990, p. 2]. The permission was re-
newed. The Ministry of Communications and the State Radiocommunications Agency 
(Państwowa Agencja Radiokomunikacyjna, PAR) adopted the following principle: until 
the Act is in place, applications for permission to start radio and television stations 
shall not be considered [(szczyp), 1992, p. 2]. The example of private stations, which 
legally and effectively competed with the state radio and television, led to keen interest 
from entities that wanted to follow in their footsteps. Until the end of March 1991, the 
Ministry of Communications received around 350 applications, including 75 for the per-
mission to establish a television station [(knysz), 1991, p. 5]. During the following quar-
ter, the number of applications increased twofold (around 700, of which 150 concerned 
TV) [700 czeka na ustawę, 1991, p. 2]. 

5. The years 1992-1993. Expansion of pirate television stations 

In October 1989, there was created the first extra-parliamentary commission 

40



whose task was to develop legal changes concerning the radio and television activ-
ities. Eventually, the Act on radio and television was adopted on 29 December 1992 
[Braun, 2008]. Before that, further dates had been set and owners of entities of the 
nascent media industry were losing patience. Many of them, despite the warnings from 
the Ministry of Communications and the State Radiocommunications Agency, decided 
to start broadcasting. On 31 October 1991, Morze Television (Sea Television) started to 
broadcast its content in Szczecin. On 1 August 1992, the viewers in Warsaw could see 
the test signal of another television station transmitted without permission – TOP Ca-
nal Television [Jarzymowska, Wielgopolan, 1992, p. 2]. On 5 December, another private 
station, New Television Warszawa (New Television Warsaw, NTW), started broadcasting 
from Warsaw. It was founded by a well-known oppositionist from the communist era, 
Mirosław Chojecki, the co-founder of the underground publishing house called NOWa 
[Encyclopaedia of “Solidarity”, n.d.]. Two private stations and the local branch of Polish 
Television competed for the viewer and income from commercials in the capital. This 
situation persisted for slightly more than a year and a half [Kijowski, n.d.]. The situation 
of private television stations on the Polish market began to drift towards standardisa-
tion and consolidation when Nicola Grauso – the Italian media investor – appeared in 
Poland.  

Grauso, planning to invest in the developing TV sector, decided to start from the 
Echo from Wrocław. He wanted to use his experience from Sardinia, where he first es-
tablished a network of pirate television stations, and then obtained a licence for trans-
mitting the television signal [Solska, 2010]. Implementation of a similar scenario in Po-
land, which was then undergoing a systemic transformation, seemed a logical choice 
and an opportunity. In the summer of 1990, the owners of Echo Television held talks 
with several potential investors. Two factors determined formation of a company with 
the Italians. Firstly, joint experiences, broadcasting without license, and willingness to 
accept higher investment risk. Secondly, during the autumn crisis caused by the order 
to stop broadcasting issued by the Ministry of Communications, the Italians declared 
far-reaching assistance and made their transmitting devices available [Direct interview 
with Waldemar Szewc, 2013]. As a consequence, a notarial deed was signed on 4 Oc-
tober 1990 to establish a limited liability company under the name “Prywatna Telewizja 
Echo” (“Echo Private Television”). Its share capital was valued at 360 million PLN of the 
currency of that time, and it was divided into 100 shares. 

Table 2. Ownership structure of “Prywatna Telewizja Echo” sp. z o.o [The notarial deed, 1990]. 

Shareholder’s name Number of shares Value of shares

Spółka Wydawnicza Polsko-Włoska 
(SEI)
(Polish-Italian Publishing Company)

50 PLN 180,000,000

Marek Młynarczyk 12 PLN 43,200,000

Ireneusz Orzechowski 25 PLN 90,000,000

Waldemar Szewc 6 PLN 21,600,000

Andrzej Zygmunt 7 PLN 25,200,000

SEI paid up its shares by contribution of capital, the hitherto owners of Echo cov-
ered their shares in the form of contribution in kind. Grauso obtained the first and most 
important beachhead on the Polish television market. The subsequent steps consisted 
in looking for partners to establish similar companies in other regions of Poland. They 

41



included a station which had already been broadcasting Morze Television (SeaTelevi-
sion) or one that was about to start broadcasting soon New Television Warszawa (New 
Television Warsaw, NTW). In other cases, partners which were efficient organisers, en-
trepreneurs and knew the film and television industry were selected. Such was the case 
of the Cracow Krater Television (Crater Television), founded by Janusz Rzońca, winner 
of several awards at student film festivals.

In 1992, I was called by colleagues from Wrocław, who had launched Echo Televi-
sion, and said, ‘Look, you have been dealing with film.’ ‘Well, yes,’ I replied. ‘Would you 
start a television in Cracow?’ ‘Of course, no problem, just give me something to start 
with.’ ‘Why don’t you come over to Wrocław, you will see how it works here.’’ [Direct 
interview with Janusz Rzońcy, 2013].  

There were also instances, when people came to Echo on their own initiative, will-
ing to start cooperation. This was the case for the founders of Rondo Television in 
Katowice (Roundabout Television), who were planning to launch a private information 
agency, visited shareholders of Echo to present an offer to them. At this meeting, the 
roles reversed, they were presented an offer to establish a private television station. 

We were told, which is not insignificant, that the venture would be reasonably fi-
nanced from the investor’s funds, that there would be a point, when it would start earn-
ing for its needs, that we will hold shares in the business. [Direct interview with Zbig-
niew Konarski, 2012].

The television stations created in the largest Polish cities were combined into an 
informal network of regional stations “Polonia 1”. Their operations can be divided into 
two periods. Before the creation of the network and unification of programming sched-
ules, their programming offer was fully based on their own productions. The second 
stage consisted in gradual extension of the common range. Thus, from a network of 
regional stations, Polonia 1 gradually transformed into a station with national reach. In 
the materials prepared for promotion of the programming offer – autumn 1993, Polonia 
1 was presented as a company providing services to local private televisions. Polonia 1 
places at the disposal of every of the associated stations programmes and means for 
strengthening and enriching their schedules [Promotial materials of Polonia 1]. What 
was presented as a form of support in the advertising material, based on good will of 
the owners of the local television stations, was in fact a superimposed, through own-
ership relations, schedule of programming changes. This sometimes led to tensions. 
Dramatic change in the functioning caused resignation of a large proportion of people 
involved. [Direct interview with Waldemar Szewc, 2013].

In autumn 1993, Polonia 1 united 12 television stations, whose main shareholder 
was Spółka Wydawnicza Polsko-Włoska (SEI).

Table 3. SEI – 12 television stations

Station’s name Seat
Nowa Telewizja Warszawa
(New Television Warsaw, NTW) 

Warsaw

Krater Television
(Crater Television)

Cracow

TVL Lublin
TV Ex Bydgoszcz
Tele 24 Łódź
Rondo Television
(Roundabout Television)

Katowice

42



Station’s name Seat
TV Es Poznań
Morze Television
(Sea Television)

Szczecin

Echo Television Wrocław
Tele Top Gdynia
Telopol Opole
Copernicus Olsztyn

 
Three other limited liability companies, whose shareholder was Spółka Wydawnic-

za Polsko-Włoska (SEI), took part in the licensing process: Prywatna Telewizja Rzeszów 
sp. z o.o. (Rzeszów Private Television), Prywatna Telewizja Tarnów sp. z o.o. (Tarnów 
Private Television), Prywatna Telewizja sp z o.o. (Private Television) from Częstochowa 
[Decision no. DK-150/96, 1996].

The most important link in the chain of Polish-Italian companies was Prywatna 
Telewizja Echo sp. z o.o. It was the basis for recruitment of candidates for subsequent 
companies and trainings took place there.

It was easier for them, they all in a way learned from us how to organise it. How 
it should function, what is accounting like, what taxes are there, how to produce pro-
grammes, what the salaries should be. That is the full know how of a professional tele-
vision station. Leaders came to us to learn. Those were individual meetings. [Direct 
interview with Waldemar Szewc, 2013].

The Polish owners of Echo Television joined the restricted group of trusted asso-
ciates of Grauso. Marek Młynarczyk was the shareholder of 17 Polish-Italian television 
companies, he sat on the Management Boards of seven of them [Statement, 1993]. The 
programme ranges prepared by Polonia 1 took up more and more place in the program-
ming schedule. It resulted from the data presented in March 1993 that, depending on 
the day, the share of the common content of Polonia 1 accounted for from 58% to 65% 
[Hearing of delegation, 1994]. The autumn schedule assumed extension of the com-
mon programming schedule to from 77.5% to 81% [Promotional materials of Polonia 1, 
1993].

6. The last period of operations of pirate television stations 

Pirate stations united in Polonia 1 participated in the first licensing procedure. 
Licence applications of all Polish-Italian companies contained similar assumptions in 
terms of programming, technical and financial matters. They assumed close coopera-
tion. It must be noted here that Polonia 1 applied separately for a national broadcasting 
license. For that reason, the answer to the following question was of utmost importance 
for members of the KRRiT: “If the television received a licence and the others did not, 
including the headquarters, then half of the programmes would be lost, including the 
films. Therefore, we ask if the television is capable of sustaining itself and be that re-
gional and local television?” [Hearing of delegation, 1994]. As a result, the KRRiT reject-
ed their license applications. Although the stations applied separately, as independent 
economic entities, the KRRiT decided to consider them jointly. Also the accusations 
formulated by the Council were common: lack of detailed information on own television 
productions, lack of documented financial potential of Polish shareholders, and, which 
seems the most important, the foreign shareholder declared financing the companies 
in a scope exceeding its shares (33%) [Decision no. DK-150/96, 1996].

Even Echo Television, which had received the broadcasting permission from the 
then President of the Radiocommittee, became illegal. The Ministry of Communications 

43



and the PAR energetically commenced enforcement of the law. In September 1994, the 
last pirate stations were closed down. The ideas to use the production potential of the 
companies associated in Polonia 1 came to nothing, equipment seized by tax offices 
could not be used for that purpose. Simultaneously, there were undertaken lobbing ac-
tions, there were attempts to mobilise the public. In October 1994, the President of the 
KRRiT received a letter with a meeting request.

It will be wrong if our enterprises, well received by the local communities, become 
another example of the “Polish hell”. President, let me, in collaboration with the other 
directors – shareholders of the suspended private televisions, ask you to meet with us. 
[Letter from Marek Młynarczyk, 1994]   

Hope surged when, from the time of the completion of the licensing procedure, 
there changed, even twice, the President of the KRRiT. Marek Markiewicz (to 1 March 
1994), Ryszard Bender (from 30 March to 21 July 1994), Janusz Zaorski (from 22 July 
1994). The actions were to no avail. The last chance for making use of the potential of 
the closed television stations associated in the Polonia 1 network was the attempt at 
creating Prywatna Telewizja Los (Fate Private Television). 

 [Letter addressed to KRRiT, n.d.]
Directors of the closed stations from: Wrocław, Łódź, Szczecin, Olsztyn, Gdańsk, 

Lublin, Bydgoszcz, Opole, Cracow and Katowice declared that they had the experience, 
knowledge and, most importantly, an unnamed, serious Polish investor. Apart from that 
one letter, there are no traces of the attempts to establish Los Television. KRRiT did not 
receive any licence application.    

7. Conclusions 

Pirate television stations were an emblematic element of the Polish economic life 
and media landscape in the years 1990-1994. It can be tentatively stated that their 
growing number, popularity among viewers, aggressive operations on the advertising 
market led to acceleration of the processes which rearranged this sphere of public life 
in Poland during the time of systemic transformation. Pirate television stations also 
became a great experiment combining economic, social and programming issues. They 
shaped the experience whose results were utilised by legal private television stations 
in the first phase of their operations. The presence on the media market of more than a 
dozen economic entities that offered air time and large numbers of viewers facilitated 
the development of Polish television advertising and production. Thanks to them, there 
emerged demand for specialist television equipment. Nowadays, when there are no vis-
ible traces of them besides paragraphs in biographical notes of a group of well - known 
journalists, it is worthwhile to ponder upon the pace and directions in which the Polish 
television stations would have developed if it had not been for the brief and eventful 
history of their predecessors branded as pirates.      

References

(ab) (1990), Lokalna TV komercyjna. [in:] Gazeta Wyborcza, 21-22 July 1990.
(knysz) (1991) 350 podań o radio i telewizję. [in:] Gazeta Wyborcza,  20 March 1991. 
(knysz) (1991a), Żyjemy w zawieszeniu. [in:] Gazeta Wyborcza, 15 April 1991. 
(rs) (1989), Powroty do radia i telewizji. [in:] Gazeta Wyborcza, 3 October 1989. 
(szczyp) (1992), Telewizja Chojeckiego. [in:] Gazeta Wyborcza, 14 August 1992. 
700 czeka na ustawę, (1991) Gazeta Wyborcza, 29-30 June 1991. 
Act on Committee of Radio and Television “Polish Radio and Television” of 2 December 1960, Journal of Laws 
of 1960, no. 54, item 307.
Act on control of publications and performances of 31 July 1981, Journal of Laws of 1981, no. 20, item 99.

44


	MANAGEMENT OF FORMALISED MARKETING AND MEDIA ACTIVITIES IN OUTSOURCING COMPANIES IN THE AGE OF COMPETITIVENESS, WITH PARTICULAR EMPHASIS ON CONTEMPORARY MARKETING APPROACH
	NECROMARKETING IN THE MEDIA AND MARKETING COMMUNICATIONS
	POLISH AS A FOREIGN LANGUAGE: NEW CONTEXT, REGULATIONS AND PROSPECTS
	PIRATE TELEVISION STATIONS IN THE YEARS 1990-1994

